|
|||||
|
|||||
|
|||||
Колочава -
село (понад 7 тисяч мешканців) у Міжгірському районі
Закарпатської області.
Колочава розташована у самому серці Верховини, в мальовничій Тереблянській долині, на території
Національного природного парку «Синевир»,
за 26 км від районного центру -
селища Міжгір'я.
Село оперезано горами Стримбою, Ружою, Красною, Дарвайкою та Барвінком,
через нього протікають річка Теребля та її притоки - Сухар і Колочавка.
До села належать колишні присілки: Брадолець, Горб, Гирсовець, Заверх, Затінь, Імшадь, Кальновець і Сухар.
Чудові гірські краєвиди, чисте повітря, мінеральна вода та гостинність місцевих мешканців зроблять відпочинок тут приємним і корисним.
Нині Колочава - село десяти музеїв, отже, у туристів є нагода отримати й естетичне задоволення від перебування в цьому чарівному верховинському селі.
Село Колочава стало відомим завдяки легенді про Миколу Шугая (Сюгая). Він дезертирував з армії та разом з друзями організував загін опришків, який нібито «від багатих брав, бідним давав». Утім, селяни до сьогодні переважно переконані, що Сюгай був звичайним розбійником, бандитом, і згодом - убивцею. Цю історію описав у 1930-х роках чеський письменник Іван Ольбрахт, який тут прожив шість років. Уродженець Колочави, київський банкір та політик Станіслав Михайлович Аржевітін викупив 2 гектари землі та відкрив музей-скансен «Старе село», присвячений місцевим жителям - вівчарям, лісорубам, шевцям, корчмарям, мірошникам. Відкрито музей «Колочавська вузькоколійка» з діючим паровозом. Планується прокласти довкола «Старого села» залізничну колію та запустити по ній вагон-музей. Колочава - село (более 7 тысяч жителей) в Межгорском районе Закарпатской области. Колочава расположена в самом сердце Верховины на территории Национального природного парка «Синевир», в 26 км от районного центра - посёлка Межгорье. Село опоясано горами Стримбой, Ружей, Красной, Дарвайкой и Барвинком, через него протекают речка Теребля и ее притоки - Сухарь и Колочавка. К селу относятся бывшие приселки: Брадолец, Горб, Гирсовец, Заверх, Затень, Имшадь, Кальновец и Сухарь. Прекрасные горные пейзажи, чистый воздух, минеральная вода и гостеприимство местных жителей сделают отдых здесь приятным и полезным. Ныне Колочава - село десяти музеев, следовательно, у туристов есть случай получить и эстетичное удовольствие от пребывания в этом волшебном верховинском селе. Село Колочава стало известным благодаря легенде о Николае Шугае (Сюгае). Он дезертировал из армии и вместе с друзьями организовал отряд опришков, который якобы «от богатых брал, бедным давал». Впрочем, селяне до сих пор преимущественно убеждены, что Сюгай был обычным разбойником, бандитом, и впоследствии - убийцей. Эту историю описал в 1930-х годах чешский писатель Иван Ольбрахт, который здесь прожил шесть лет. Уроженец Колочавы, киевский банкир и политик Станислав Михайлович Аржевитин выкупил 2 гектара земли и открыл музей-скансен «Старое село», посвященный местным жителям - овцеводам, лесорубам, сапожникам, корчмарям, мельникам. Открыт музей «Колочавская узкоколейка» с действующим паровозом. Планируется проложить вокруг «Старого села» железнодорожный путь и запустить по нему вагон-музей. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Музей-меморіал «Блокпост» створено на вшанування усіх колочавських воїнів-інтернаціоналістів.
Над кам'яно-бетонною будівлею музею стоїть радянська БРДМ - Броньована Розвідувально-Дозорна Машина.
Вхід до музею перегороджують важкі залізні двері, всередині - як у справжньому бункері - зброя та військове спорядження:
автомати Калашникова, ручний кулемет, перископ, бінокль, кілька протитанкових мін, вогнемет, польовий телефон,
солдатські алюмінієві казанки, фляги, солдатські кирзові чоботи, медичний інструмент і багато інших військових речей.
На стінах розвішано світлини колочавців-інтернаціоналістів.
Під стелею натягнуто купол парашута.
П'ятдесят п'ять колочавців брали участь у бойових діях в Афганістані та інших військових конфліктах далеко за межами своєї держави. Загалом же через горно Афгану пройшло понад 2,5 тисячі закарпатців, 57 із них не повернулися додому живими. Музей-мемориал «Блокпост» создан в честь всех колочавских воинов-интернационалистов. Над каменно-бетонным зданием музея стоит советская БРДМ - Бронированная Разведывательно-Дозорная Машина Вход в музей перегораживают тяжелые железные двери, внутри - как в настоящем бункере - оружие и военное снаряжение: автоматы Калашникова, ручной пулемет, перископ, бинокль, несколько противотанковых мин, огнемет, полевой телефон, солдатские алюминиевые котелки, фляги, солдатские кирзовые сапоги, медицинский инструмент и много других военных вещей. На стенах развешены фотографии колочавцев-интернационалистов. Пятьдесят пять колочавцев принимали участие в боевых действиях в Афганистане и других военных конфликтах далеко за пределами своей страны. В целом же через пекло Афгана прошло свыше 2,5 тысячи закарпатцев, 57 из них не вернулись домой живыми. |
|||||
|
|||||
|
|||||
Музей-скансен «Старе село» - перший сільський музей архітектури та побуту на Закарпатті.
На його території відтворено село давньої Верховини із автентичних колочавських експонатів,
які ознайомлюють з 300-річною історією побуту місцевих жителів.
Музей під відкритим небом у Колочаві налічує майже два десятки будівель і допоміжних господарських споруд. У скансені представлено пам'ятки культури різних часів та різних верств населення як за соціальним статусом, так і за видом діяльності. Приміром, у хатині селянина 1856 року відтворено нелегкі умови проживання колочавців наприкінці XIX - на початку XX століття. Будинок «бірова» (сільського голови) в свою чергу обставлено набагато багатше, він більш просторий і світлий. Церковно-приходська школа передає атмосферу навчання дітей того періоду. Корчма «У Вольфа» та Єврейський молитовний дім відображають життя та побут єврейської частини населення. У хатині вівчаря є все, що потрібно для роботи з молоком та виготовлення сиру: путина, дерев'яні відра, гелети, котел. Є в скансені й угорська королівська жандармська станція, де сиділи кілька поліцаїв та стежили за порядком в селі. Представлено тут і хатини лісоруба, сабова (кравця), ткача, шустера (шевця, чоботаря), столяра, бондаря а також кузню та лазню. Тут також організовують театралізовані дійства та реконструкції історичних подій. Музей-скансен «Старое село» - первый сельский музей архитектуры и быта на Закарпатье. На его территории воспроизведено село давней Верховины из аутентичных колочавских экспонатов, которые знакомят с 300-летней историей быта местных жителей. Музей под открытым небом в Колочаве насчитывает почти два десятка зданий и вспомогательных хозяйственных сооружений. В скансене представлены памятники культуры разных времён и разных слоёв населения как по социальному статусу, так и по виду деятельности. Например, в хате крестьянина 1856 года воспроизведены нелегкие условия жизни колочавцев конца XIX - начала XX века. Дом «бирова» (сельского главы) в свою очередь обставлен намного богаче, он более просторен и светел. Церковно-приходская школа передает атмосферу учёбы детей того периода. Корчма «У Вольфа» и Еврейский молитвенный дом отображают жизнь и быт еврейской части населения. В хате овцевода есть всё, что нужно для работы с молоком и изготовления сыра: путина, деревянные вёдра, гелеты, котёл. Есть в скансене и венгерская королевская жандармская станция, где сидели несколько полицаев и следили за порядком в селе. Представлены здесь и хаты лесоруба, сабова (портного), ткача, шустера (сапожника), столяра, бондаря а также кузница и баня. Здесь также организуют театрализованные действа и реконструкции исторических событий. |
|||||
|
|||||
|
|||||
Інтер'єр будівлі відтворює умови проживання пересічних колочавців середини XIX - початку ХХ століття.
Будівля складається з жилої кімнати та сіней.
Хата належала селянину Ситар Івану.
Перевезена з околиці села Колочава (присілок - Горб).
Интерьер постройки воспроизводит условия проживания рядовых колочавцев середины XIX - начала ХХ века. Строение состоит из жилой комнаты и сеней. Хата принадлежала крестьянину Ситар Ивану. Перевезена из околицы села Колочава (приселок - Горб). |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Приміщення церковно-приходської школи складається із сіней, жилої та класної кімнат.
У одній кімнаті проживала родина орендатора, в іншій проходив навчальний процес.
За гарної погоди діти вчилися на лавках, розташованих на подвір'ї.
Будівлю перевезено до музею-скансену з Верхньої Колочави (нині село Негровець).
Тодішні школярі вчилися читати із церковних книжок, а писали на невеличких дощечках грифликами (вугликами для писaння). Учні різного віку вчилися в одному класі, а дяк-учитель міг навіть добряче покарати різками за непослух. Помещение церковно-приходской школы состоит из сеней, жилой и классной комнат. В одной комнате проживала семья орендатора, в другой проходил учебный процесс. При хорошей погоде дети учились на скамьях, расположенных во дворе. Строение перевезено в музей-скансен из Верхней Колочавы (ныне село Негровець). Тогдашние школьники учились читать по церковным книгам, а писали на небольших дощечках грифликами (угольками для писания). Ученики разного возраста учились в одном классе, а дьяк-учитель мог даже хорошенько наказать розгами за непослушание. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
У автобусі представлено 9 експозицій, які розповідають про трагічні сторінки української держави 1939 року - Карпатської України.
Тут можна довідатися про її законодавчий орган Карпатський Сойм, легендарного Президента Августина Волошина,
колочавських січовиків, місце бойових дій Красне поле, ознайомитися з життям літописця Карпатської України,
закарпатського поета Василя Гренджі-Донського.
Окремо подано інформацію про сучасні відлуння тогочасних подій.
В автобусе представлено 9 экспозиций, которые рассказывают о трагических страницах украинского государства 1939 года - Карпатской Украины. Здесь можно узнать о её законодательном органе Карпатский Сойм, легендарном Президенте Августине Волошине, колочавских сечевиках, месте боевых действий Красное поле, ознакомиться с жизнью летописца Карпатской Украины, закарпатского поэта Василия Гренджи-Донського. Отдельно дана информация о современных отголосках тогдашних событий. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
У 1900 році в Колочаві перебував угорський державний емісар, автор «Верховинської акції» - програми допомоги знедоленим верховинцям - Едмунд Еґан (1851-1901).
У 1931 році в Колочаві жив Іван Ольбрахт - відомий громадський діяч Чехословаччини, письменник. В 1900 году в Колочаве находился венгерский государственный эмиссар, автор «Верховинской акции» - программы помощи обездоленным верховинцам - Эдмунд Еган (1851-1901). В 1931 году в Колочаве жил Иван Ольбрахт - известный общественный деятель Чехословакии, писатель. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Австро-Угорська жандармська станція - кам'яно-цегляна будівля, зведена на початку XX століття.
Відтворює атмосферу жандармської управи періоду Австро-Угорської імперії.
У приміщенні знаходиться жандармський арсенал періоду Першої світової війни.
У підвальному приміщенні жандармерії відтворено камеру тимчасового утримання.
Австро-Венгерская жандармская станция - каменно-кирпичное здание, возведенное в начале XX века. Воспроизводит атмосферу жандармской управы периода Австро-Венгерской империи. В помещении находится жандармский арсенал периода Первой мировой войны. В подвальном помешении жандармерии воспроизведена камера временного содержания. |
|||||
|
|||||
|
|||||
Без коваля та кузні не могло обійтися жодне село.
Колочавська кузня навіть зараз готова до використання в будь-який момент.
Величезні ковальські міхи подають повітря до горна з обох боків,
а різноманітні молоти та молоточки дадуть можливість викувати будь-яку річ із заліза.
Споруду побудовано в 1940-их роках. Матеріал - смерека, покриття - смерекова драниця. Будівлю перевезено до музею-скансену зі села Колочава та відтворено за зразком кузні колочавців. Без кузнеца и кузницы не могло обойтись ни одно село. Колочавская кузница даже сейчас готова к использованию в любой момент. Огромные кузнечные мехи подают воздух к горну с обеих сторон, а разнообразные молоты и молоточки дадут возможность выковать любую вещь из железа. Сооружение построено в 1940-х годах. Материал - ель, покрытие - еловая дранка. Здание перевезено в музей-скансен из села Колочава и воспроизведено по образцу кузницы колочавцев. |
|||||
|
|||||
У музеї «Колочавські бокораші» можна ознайомитися з процесом сплаву лісу верховинськими річками та дізнатися про тонкощі легендарної професії.
Тут представлено справжню колибу лісорубів, зібрано автентичні знаряддя праці лісорубів та бокорашів, відтворено ризи для спуску деревини з гір.
В музее «Колочавски бокораши» можно ознакомиться с процессом сплава леса верховинскими реками и узнать о тонкостях легендарной профессии. Здесь представлена настоящая колыба лесорубов, собраны аутентичные орудия труда лесорубов и бокорашей, воссозданы ризы для спуска древесины с гор. |
|||||
|
|||||
Музей «Колочавська вузькоколійка» складається з діючого раритетного паровоза та ешелону з десяти вагонів,
експонати в яких відтворюють минуле карпатської залізниці.
Тут широко представлено історію вузькоколійної залізниці:
кожен вагон відтворює процес транспортування за різної влади, що панувала у цьому регіоні.
Є тут чеський пасажирський вагон, радянський товарняк,
два угорські товарно-пасажирські вагони та вагон для перевозу худоби,
і звісно ж, вагони для транспортування деревини - рубанців та бокорів.
Залізничні колії та металеві конструкції вагонів довелось збирати по віддалених куточках Закарпаття. Паводок 1998 року остаточно зруйнував стару вузькоколійку, і лише високо в горах, на території села Лопухово Тячівського району, її залишки врятувалися від шукачів металу. Вагони пролежали у воді до 2008 року і знадобилося чимало зусиль аби їх доставити в Колочаву. Поіржавілі та покривлені рештки було реставровано працьовитими руками працівників музею і перетворено на музейні експонати. Музей «Колочавская узкоколейка» состоит из действующего раритетного паровоза и эшелона из десяти вагонов, экспонаты в которых воссоздают прошлое карпатской железной дороги. Здесь широко представлена история узкоколейной железной дороги: каждый вагон воспроизводит процесс транспортировки при разной власти, которая царила в этом регионе. Есть здесь чешский пассажирский вагон, советский товарняк, два венгерских товарно-пассажирских вагона и вагон для перевозки скота, и конечно же, вагоны для транспортировки древесины - рубанцев и бокоров. Железнодорожные пути и металлические конструкции вагонов пришлось собирать по отдаленным уголкам Закарпатья. Паводок 1998 года окончательно разрушил узкоколейку, и только высоко в горах, на территории села Лопухово Тячевского района, ее остатки спаслись от искателей металла. Вагоны пролежали в воде до 2008 года и понадобилось немало усилий, чтобы их доставить в Колочаву. Поржавевшие и искривленные остатки были реставрированы трудолюбивыми руками сотрудников музея и превращены в музейные экспонаты. |
|||||
|
|||||
|
|||||
Вузькоколійна автомотриса (автодрезина) на базі автомобіля «Волга» ГАЗ-21.
Унікальний діючий паровоз ГР-6 №286 є головною гордістю музею, серцем експозиції. Паровози серії ГР-6 поставлялися до СРСР німецьким заводом імені Карла Маркса (LKM) в Бабельсберзі (колишній завод компанії «Оренштейн і Коппель»). Паровоз ГР-6 №286 було виготовлено у 1950 році. До 2008 року він експлуатувався на Боржавській вузькоколійці, доки не був викуплений приватним підприємцем для музею в селі Колочава. Узкоколейная автомотриса (автодрезина) на базе автомобиля «Волга» ГАЗ-21. Уникальный действующий паровоз ГР-6 №286 является главной гордостью музея, сердцем экспозиции. Паровозы серии ГР-6 поставлялись в СССР немецким заводом имени Карла Маркса (LKM) в Бабельсберге (бывший завод компании «Оренштейн и Коппель»). Паровоз ГР-6 №286 был изготовлен в 1950 году. До 2008 года он эксплуатировался на Боржавской узкоколейке, пока не был выкуплен частным предпринимателем для музея в селе Колочава. |
|||||
|
|||||
Санітарні моторні дрезини (СМД) були призначені для медичних цілей,
обладнані місцем для встановлення носилок й іншим медичним устаткуванням.
Санітарні двовісні мотодрезини СМД-1 вироблялися на Горьківському автозаводі з 1951 по 1952 рік. У 1953 році завод перейшов на випуск тривісних пасажирських дрезин ПД-1, які він випускав до 1954 року. Далі виробництво було передано на Деміховський машинобудівний завод, де з 1956 року було продовжено серійне виробництво під тим же позначенням ПД-1 і санітарних тривісних дрезин, що також отримали позначення СМД-1. Ці дрезини ДМЗ випускав до 1974 року. Для їзди у зворотному напрямі автодрезини оснащувалися домкратом, розташованим по центру дрезини: домкрат вивішував дрезину над рейками, проводився розворот уручну, після чого дрезину опускали на рейки й їхали у зворотному напрямі. Цікаво, що автодрезина СМД-1 в музеї «Колочавська вузькоколійка» є тривісною, та на її капоті значиться «Горьківський автозавод». Санитарные моторные дрезины (СМД) были предназначены для медицинских целей, оборудованы местом для установки носилок и другим медицинским оборудованием. Санитарные двухосные мотодрезины СМД-1 производились на Горьковском автозаводе с 1951 по 1952 год. В 1953 году завод перешёл на выпуск трёхосных пассажирских дрезин ПД-1, которые он выпускал до 1954 года. Потом производство было передано на Демиховский машиностроительный завод, где с 1956 года было продолжено серийное производство под тем же обозначением ПД-1 и санитарных трёхосных дрезин, также получивших обозначение СМД-1. Эти дрезины ДМЗ выпускал до 1974 года. Для езды в обратном направлении автодрезины оснащались домкратом, расположенным по центру дрезины: домкрат вывешивал дрезину над рельсами, производился разворот вручную, после чего дрезину опускали на рельсы и ехали в обратном направлении. Интересно, что автодрезина СМД-1 в музее «Колочавская узкоколейка» является трёхосной, но на её капоте значится «Горьковский автозавод». |
|||||
|
|||||
Військово-історичний музей «Лінія Арпада» - це 36 оборонних споруд часів Другої світової війни, що розташовані вздовж річки Теребля.
До складу музею входять чотири відреставровані бункери, протитанкові піраміди, земляні траншеї та сотні аутентичних експонатів.
Цей музей є одним з найбільш привабливих об’єктів у Колочаві.
Тут можна побачити унікальне зібрання військового обладнання часів Другої світової війни та побувати у справжніх бункерах.
Угорщина почала будувати оборонну лінію у 1943 році для захисту від наступаючих радянських військ. Природний рельєф Карпат дозволяв будувати такі військові укріплення, з яких артилерійським вогнем можна було зупинити просування противника. Із цією метою в Колочаві побудували близько тридцяти залізобетонних бункерів. Від вогневих точок до бункерів тягнулись укріплені земляні траншеї. У них було прокладено лінії телефонного зв’язку, вогневі точки обладнано автоматичною стрілецькою зброєю, мінометами, гранатами та легкими протитанковими гарматами. Военно-исторический музей «Линия Арпада» - это 36 оборонительных сооружений времен Второй мировой войны, которые расположены вдоль реки Теребля. В состав музея входят четыре отреставрированных бункера, противотанковые пирамиды, земляные траншеи и сотни аутентичных экспонатов. Этот музей является одним из наиболее привлекательных объектов в Колочаве. Здесь можно увидеть уникальное собрание военного оборудования времен Второй мировой войны и побывать в настоящих бункерах. Венгрия начала строить оборонную линию в 1943 году для защиты от наступающих советских войск. Естественный рельеф Карпат позволял строить такие военные укрепления, из которых артиллерийским огнем можно было остановить продвижение противника. С этой целью в Колочаве построили около тридцати железобетонных бункеров. От огневых точек к бункерам тянулись укрепленные земляные траншеи. В них были проложены линии телефонной связи, огневые точки оборудованы автоматическим стрелковым оружием, минометами, гранатами и легкими противотанковыми орудиями. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Тереблянське водосховище («Закарпатське море») було споруджено 1955 року.
Середня площа його водного дзеркала - 80 га
(при мінімальному рівні води - 72 га, при максимальному - 90 га).
Середня глибина - 10 м, довжина - понад 10 км, пересічна ширина - 1000 м.
Вміщує до 24 млн. кв.м води.
Максимальна температура верхніх шарів води 18°, на глибині - 12°. Планктонні організми представлені діатомовими, зеленими та синьо-зеленими водоростями, нижчими ракоподібними, коловертками; бентосні (донні) організми - хірономідами, черв'ячками, молюсками. Риби місцевої фауни - вусачі (марена, барбус), гольяни, бистрянки, верховодки, бабці - живуть у водосховищі у великій кількості й є доброю кормовою базою для лососевих. Крім риб, які переселилися у водосховище з річки Теребля та струмків, сюди було випущено для акліматизації байкальського омуля, сига. Потенційно водосховище придатне для життя дунайського лосося та сванської форелі, сигів, байкальського омуля, стерляді, бестера. Та внаслідок недостатньої підготовки водосховища завезені риби в ньому погано приживаються. Головна проблема водосховища - надмірна забрудненість води та прибережної території. Тереблянское водохранилище («Закарпатское море») Максимальная температура верхних слоев воды 18°, на глубине - 12°. Планктонные организмы представлены диатомовыми, зелёными и сине-зелёными водорослями, низшими ракообразными, коловратками; бентосные (донные) организмы - хирономидами, червячками, моллюсками. Рыбы местной фауны - усачи (барбусы), гольяны, быстрянки, верховодки, бычки - живут в водохранилище в большом количестве и являются хорошей кормовой базой для лососевых. Кроме рыб, переселившихся в водохранилище из речки Теребля и ручьёв, сюда были выпущены для акклиматизации байкальский омуль, сига. Потенциально водохранилище пригодно для жизни дунайского лосося и сванской форели, сигов, байкальского омуля, стерляди, бестера. Но в результате недостаточной подготовки водохранилища завезенные рыбы в нем плохо приживаются. Главная проблема водохранилища - избыточная загрязненность воды и прибрежной территории. |
|||||
Теребле-Ріцьке (Вільшанське) водосховище. Панорама ~180°.
Теребле-Рикское (Ольшанское) водохранилище. Панорама ~180°.
|
|||||
|
|||||
Першоджерела:
# Буклет «Колочава - село файне, у туристів популярне!»
# Вікіпедія. # Інформаційні таблиці відповідних об’єктів. |
|||||
Інші сторінки маршруту "На південний захід від Києва, вересень 2013 року":
|
|||||
Усі права застережено. © 2003-2014 Сергій Клименко |
|
|
|
|